RSS

bila otak dan badan dah penat...

kisah ni baru je terjadi beberapa jam yang lalu..

satu hari ni ak bertapa di DTSO (dewan tun seri othman) untuk induksi sempena bakti siswa perdana. penat bkn sb buat aktiviti tapi penat sebab dengar ceramah. ceramah en azemi shaari paling gempak. teruk DPP YAB dan DPP MUAMALAT kena pantun mengenai satu isu. sentap lah mereka..

balik pukul 5 tu, terus pecut motor dengan sponge n fir ke changlun. makan dan beli barang. beli tudung instant sb senang nak pakai time baksis nanti. tak payah nak gosok bagai.. tukar inner je match dengan baju. lol

sampai uum semula pukul 7lebih. jumpa bell dan hajar. berborak la sekejap. lepak dekat satu kerusi kt taman depan blok. mungkin sebab tak selesa pakai jaket, ak buka jaket ak. dan spontan, ak tarik tudung ak skali! waktu tu baru sedar, YA ALLAH, ak kt depan blok! bukan dalam bilik! nasib baik la kawasan tu gelap dan ramai yang dah balik... kalau tak... mana cheq nak letak muka cheq ni....!!!

tu la kan. bila otak dan badan terlalu penat, tak mampu lagi nak berfikir secara normal...
free glitter text and family website at FamilyLobby.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Let Your Love Be


Let your love be a flower
Let it grow in me
Let your love be a desert
As dry as can be

Let your love be the rain
Let it rain down on me
Let your love be a storm
Let it rise up in me

Let your love be the sunshine
Let it warm in me
Let your love be a rainbow
For the world to see

Your love is everywhere
Wherever that should be.

~By Paul McCann~

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

sesi mengangkut beg pun bermula...

.:Salam:.

hari ni hari terakhir exam kt uum ni. maka ramai la yg mula masuk ofis untuk serah kunci. busy gila ak n sponge. rata-rata pakat tanya bila kami balik, jawapan kami, TAK BALIK. wahh.. mengapakah???

16-22 dec ni terlibat dengan BAKTI SISWA PERDANA. seminggu juga lah. so 23 baru balik rumah.

sedih pun ada gak bila tengok member-member dah tarik beg balik. takpe la. bila lagi nak kumpul pengalaman kan. lagipun ak percaya, setakat keputusan cemerlang takkan membantu dalam kehidupan kalau tak disertakan dengan aktiviti kemasyarakatan. so bila ak join baksis ni, ak mampu membina jati diri ak. duduk rumah orang yang susah, rasa pengalaman masuk kampung, masuk bendang, atau toreh getah. kat bandar mana nak dapat pengalaman macam tu. pada yang masa yang sama dapat menyedarkan ak yang bila kita berdiri di atas, kena tengok sama orang yang dibawah. mereka memerlukan bantuan.

tak pe la kawan-kawan. selamat bercuti. jumpa lagi semester hadapan seandainya diri ini masih bernyawa.. InsyaAllah...
free glitter text and family website at FamilyLobby.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

looking for a bright future

.:SALAM:.

hi semua. salam petang jumaat.

ni nak cerita kisah semalam.

semalam keluar ke jitra dengan my BFF, lyne. tujuannya hanya untuk meronggeng.. sampai je jitra terus serbu karoke baru kt atas cmart. terbaekkk ko. touch screen gitu.. habiskan masa 2jam sampai serak tekak. sedap tak sedap belakang kira asal hilang tekanan. tak sedar diri yang exam belum tamat.

habis karoke, singgah makan kt kedai Musri. dah lama tak makan masakan kampung. teringat zaman sekolah. lunch dengan sarah. miss u darling!

next station, AVON, then MAYBANK. On the way ke MAYBANK tu lalu depan kedai alat music. terdetik di hati nak tanya pasal kelas piano. yelah, dh lama pasang niat nk belajar piano. malu juga awal2 tu sebab rasa tua plak br tergedik nk amik kelas. not bad la yuran. RM60 per month. naik level br naik yuran. dalam hati dh berberbunga ceria. so tahun depan saya akan mula belajar piano dengan gigih! :PP

tu satu, then di MAYBANK ak clear kan beberapa perkara. thanks to PUAN NORSIAH kerana dengan sabar melayan karenah ak dan lyne :PP . dalam hati ak pikir, kalau ak kena praktikal sorang2 d kl, baik ak praktikal d MAYBANK jitra je. tengok la rezeki nanti.. heeee

jap3... apa kaitan entri dengan tajuk ak di atas sinun???

ada pe, pasal kelas piano, pasal maybank. lalala... okey serius, tak lama lagi dah nak genap 21tahun ak bernafas atas muka bumi ni, InsyaALLAH. bermaksud ak akan melangkah ke satu fasa lagi alam kehidupan. ak mula memikirkan apa yang ak nak dalam hidup ni, SECARA RASIONAL. yelah, masa sekolah rendah cikgu tanya nak jadi apa bila dah besar, ak jawab, 'pramugari atau bisneswoman'.kemudian besar sikit bila diaju soalan yg sama ak jawab 'akauntan'. now bila di universiti, melalui jatuh bangun seorang remaja, ak punya jawapan sendiri. ak mahu jadi wanita cemerlang dalam hidup, peduli apa orang fikir selagi apa yg ak lakukan tak menyalahi agama dan undang2. ak mahu jadi wanita yang bekerjaya, keluarga jadi keutamaan, wang ringgit perkara kedua. apa guna banyak harta tapi keluarga terabai. apa guna kereta besar tapi bisa membahayakan diri sendiri. mengundang pandangan penyagak2.
so, siapa tahu apa ak akan jadi. siapa tahu andai ak bermula sebagai kerani ak mungkin naik menjadi pengurus. ak bermula sebagai makan gaji, ak mampu mengorak langkah membuka perniagaan sendiri. yang pasti, impian ak suatu masa dulu menjadi pemangkin ak mencapai sesuatu yang ak inginkan dalam hidup. i'm looking for a bright future..

ak mahu menjadi insan biasa, tapi multi-talented. sebab tu ak belajar pelbagai kemahiran. buat masa ni ak tahu menjahit, menunggang kuda, menari dan beberapa kemahiran lain. lepas ni belajar bermain alat musik dan mungkin juga berbahasa asing. seronok menghabiskan masa dengan aktiviti sebegitu. bukan untuk orang lain tapi untuk diri sendiri.

LIFE IS TOO SHORT TO BE UNHAPPY. ALWAYS FORGIVE, NEVER FORGET.
free glitter text and family website at FamilyLobby.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

kehilangan...

.:SALAM:.

SALAM MAAL HIJRAH 1432h semua.. semoga tahun ini memberi kita peluang untuk memperbaiki diri..

baru-baru ini aku dikejutkan dengan kehilangan seorang insan yang cukup rapat dengan ak. haji abd karim bin ning. uncle ak. beliau telah kembali ke rahmatullah pada jam 11malam, 2disember yang lalu, bersamaan malam jumaat. alhamdulillah, beliau pergi dalam keadaan yang tenang dengan iringan doa2 dari yang menyayangi.

uncle yang mesra dengan panggilan APAK, suami kepada mama pah (kakak mama), seorang yang penyayang, mesra, tak pernah putus memberi nasihat. ak paling menggemari masakan mee goreng arwah. asal balik pahang je, pasti ak akan dihidangkan dengan menu special arwah. paling terharu, dalam keadaan badan yang tak sihat, arwah pernah turun ke dapur untuk masak khas untuk ak. terharunya....

arwah mengidap kanser. peparunya rosak akibat jangkitan virus. malangnya, doktor lambat menyedari penyakit arwah. hospital sudah menjadi rumah kedua baginya. hari2 terakhir beliau, kami sering digemparkan dengan berita beliau semakin tenat. membuatkan kami semua berada dalam keadaan standby. sehinggalah mama pah meminta kami berdoa agar apak dapat pergi dengan tenang. hati mana yang sanggup melihat penderitaan yang ditanggung insan tersayang. kami redha. gerak hati ku berkata, 'apak nak tunggu hari jumaat agaknya' dan kata hatiku benar. beliau menghembuskan nafas terakhir pada malam jumaat di hospital putrajaya.

jenazah arwah apak dimandikan terus di putrajaya. dan kemudian dibawa pulang ke kuantan. perancangan awal mahu dikebumikan usai solat jumaat. atas nasihat ulamak, keluarga di pahang setuju untuk diawalkan urusan kepada sebelum jumaat. keputusan tersebut menyebabkan ak tak sempat tiba. ak hanya tiba di tanah perkuburan setelah semua nya selesai. yang tinggal hanya paklang ku dan isteri. sebaknya hati,. bertambah sedih apabila ini kali ketiga mama tak sempat nak tatap wajah insan tersayang buat kali terakhir. (sebelum ini, mama juga tak sempat melihat wajah arwah bonda dan kekanda beliau kerana berada diluar negara). kali ini abang ipar pula.

kali terakhir kami sekeluarga bertemu arwah apak adalah pada aidilfitri yang lalu. ketika itu, arwah sangat kurus dan sangat kurang bercakap. kini tiada lagi kata bicara, tiada lagi gurau senda, tiada lagi mee goreng apak, yang tinggal hanya kenangan.. ak redha.. ak lega kerana tiada lagi penderitaan yang apak kena tanggung. biar la dia damai disana. ak tau tiada sesalan yang arwah tanggung. anaknya telah berjaya.

semoga rohnya ditempatkan bersama para solihin. rest in peace apak... will always love you.......
free glitter text and family website at FamilyLobby.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

kisah aku, makcik dan sidai baju

.:salam:.

2hari lepas family ak dikunjungi saudara dari pahang. family makcik.
tak nak cerita detail, just satu kisah yang terjadi ketika ak tolong mama sidai baju.
ak ingat kan mama dah cukup cerewet dalam soal menyidai kain baju ni. yela, baju dengan baju, seluar dengan seluar. biar nampak seragam. rupa2nya makcik ak lagi dasyat. dari baju tu dikeluarkan dari mesin lagi dia akan asing siap2 mana baju mana seluar. senang nak sidai katanya. so dalam ak tengah sidai tu seperti yang mama ajar, dia pun dengan nada seleoroh cakap ak tak senonoh. main sidai je.. ak pun pelik, ak buat macam yang mama ajar la... ada kain yang susah kering, ak sidai paling luar supaya kena matahari. makcik ak boleh ubah ke belakang sebab tak sama jenis. ak garu kepala. dia siap cakap, kalau arwah wan (nenek) ak sidai kain, lagi detail, sama je kemas dia. dalam kepala, 'mana tak tumpah kuah kalau ke pinggan.' makcik2 ak yang lain mcm tu jugak ke? huhu..

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS